ارتباط بینامتنی شعر و موسیقی در هنر آواز(آواز دستگاهی ایرانی) بر اساس شعر و موسیقی دوران مشروطه تا روزگار ما(ملک الشعرای بهار، عارف قزوینی، ایرج میرزاو...)
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده حمیدرضا طهماسبی
- استاد راهنما دره دادجوی توکلی عالیه یوسف فام
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده با عنایت به ارتباط تنگاتنگ موجود در شعر و آواز، برآن شدیم تا بواسطه تحقیق وتفحص در آثار پیشینیان و معاصران و همچنین تامل و تفکر در ماهیت این دو مقوله، نتایجی را استنباط نماییم که این نتایج ما را به شناخت بیشتر تعامل موجود رهنمون می سازند. برای این کار ابتدا به بیان تعاریفی از شعرو آواز و عناصر تشکیل دهنده آنها پرداختیم که در این میان ارائه دو نظریه جدید "عروض هندسی" و "نحوه محاسبه ضرب آهنگ اوزان" ارمغانی نوین بشمار می رود. در ادامه کار به بررسی دستگاه های آوازی و اوزان بکار رفته در این دستگاه ها و گوشه های کلاسیک آواز سنتی ایران پرداختیم و ماحصل این کار دستیابی به نتایجی بود که توانستیم با مقایسه آن با اوزان بکار رفته در تصانیف شعرایی همچون ملک الشعرای بهار و عارف قزوینی، به وجود تفاوت بین آنها پی ببریم و از تحلیل این اختلافات به رابطه کشش اصوات و اثرات ضربی تصنیف در آواز دست یابیم.
منابع مشابه
مقام زن در شعر ابوالقاسم لاهوتی ایرج میرزا و عارف قزوینی
برخی از شاعران در دورۀ مشروطه عمدتاً به دلیل بی بهره بودن از درک عمیقِ مبانی آموزه های اسلام و تنها با تکیه بر دریافتهای خود از ظواهر قوانین شرع و با تأثیر پذیری از تحوّلات اجتماعی و فرهنگی نو ظهور و بی سابقة زمان؛ مانند رواج نگرش غرب گرایانه به زن موضوعاتی را از قبیل حقوق و آزادی زنان، انتقاد از حجاب و مخالفت با ازدواج دختران در سنین نوجوانی، در شعر خود مطرح کردند و در این راه تا مرز عناد و ستیزه...
متن کاملانعکاس ریشههای تمدن ایرانی در شعر عارف قزوینی
شاخصهای فرهنگی هر سرزمین و نمونههای آن یکی از عناصر مهم ادبیات و بهویژه شعر بهشمار میرود. به تعبیر دیگر مطالعة چنین عناصری در حوزة ادبیات تحقیقی در بنمایهها و درونمایههای ملت و تاریخ آنها در زمینههای گوناگون میباشد که در جای خود از اهمیت ویژهای برخوردار است به طوری که پرده از از اندیشه، باور و فرهنگ حاکم بر دوران برمیدارد. حال اگر این موارد با بیان و تعبیر زیبای شاعرانه همراه شود ...
متن کاملدسته بندی و تحلیل اشاره های اساطیری در شعر شاعران مشروطه(ملک الشعرای بهار، عارف قزوینی،سیداشرف الدین گیلانی)
اسطوره در میان تعاریف متعدّدی که از آن بیان کرده اند و حتّی کسانی آن را داستانی خیالی و بیهوده دانسته اند، چیزی نیست جز بیان حقیقت درباره ی پیدایش و آغاز هر چیز معنادار و سرمشق قرار گرفتن آن برای تمام فعّالیّت های بشر. اساطیر نه تنها هیچ گاه به طور کامل حتّی در جوامع نوین امروزی از میان نرفته اند، بلکه در گوشه و کنار زندگی، فکر و باور انسان ها به انتظار نشسته اند تا در زمان پیدایش هر مشکل لاینحلی، ب...
ترجمه و موسیقی شعر
مقاله حاضر میکوشد جایگاه موسیقی شعر را در ترجمه نشان دهد. به همین دلیل ناگزیر به بحثی کوتاه در باب ذات خود ترجمه و مسائل پیچیده مربوط به آن میپردازد. در آغاز بحث افراد خوش بین نسبت به ترجمه از افراد بدبین متمایز شده و سپس به دو مفهوم بسیار مهم متن اصلی و همچنین مفهوم معنا و یا معنای معنا در زبان و ترجمه به گونه ای فشرده پرداخته میشود. نشان داده میشود که فهم درست از این دو مفهوم مهم میتواند...
متن کاملمقام زن در شعر ابوالقاسم لاهوتی ایرج میرزا و عارف قزوینی
برخی از شاعران در دورۀ مشروطه عمدتاً به دلیل بی بهره بودن از درک عمیقِ مبانی آموزه های اسلام و تنها با تکیه بر دریافتهای خود از ظواهر قوانین شرع و با تأثیر پذیری از تحوّلات اجتماعی و فرهنگی نو ظهور و بی سابقه زمان؛ مانند رواج نگرش غرب گرایانه به زن موضوعاتی را از قبیل حقوق و آزادی زنان، انتقاد از حجاب و مخالفت با ازدواج دختران در سنین نوجوانی، در شعر خود مطرح کردند و در این راه تا مرز عناد و ستیزه...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023